Het keuzebegeleidingsplatform van S&P is de basis van een goede keuzearchitectuur In het keuzebegeleidingsplatform staat de werknemer aan het roer. De werknemer geeft zijn voorkeur aan, vervolgens wordt inzicht gegeven in de financiële gevolgen van deze voorkeur. In de visie van S&P staat een keuze niet op zichzelf. Daarom integreren zij de door de werknemer gekozen voorkeur in een breder financieel inzicht. Zij stellen de vermogensbalans op, en tonen de welvaartswinst of het -verlies van die voorkeur in netto bedragen. Een werknemer heeft bovendien altijd toegang tot een persoonlijke keuzebegeleider (of financieel adviseur) om voorkeuren en gevolgen te toetsen. En dan maakt de werknemer pas een keuze. Deze conceptuele benadering is een concretisering van hun visie op keuzebegeleiding. Met deze methode (mens & machine) maken zij keuzebegeleiding toegankelijk en betaalbaar voor het grote collectief.
Met deze methode wordt één vraag per keer beantwoord. Bijvoorbeeld ‘’Welke keuzes kan ik maken op pensioendatum?’’, een helder proces met een kop en staart. Binnen 10 minuten krijgt de werknemer via de eenvoudige interface zelf het complete inzicht in de financiële situatie van nu én tijdens je pensioen. Dat gebeurt via slimme koppelingen (o.a. DigiD en NIBUD) en een aantal eenvoudige vragen. In de gebruiksvriendelijke omgeving ziet de werknemer aan het einde van het proces in één oogopslag wat de gevolgen van de verschillende keuzes zijn. Extra bijzonder hierbij is het inzicht in de keuze eenmalig bedrag (lump sum) bij pensionering, waarbij ook de gevolgen voor toeslagen wordenlaten zien.
Het is de missie van S&P om financieel advies toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen, juist voor degene voor wie dit vaak niet het geval is.
Naam contactpersoon: Rudi Smit
Email: rudi.smit@soderbergpartners.se
Terug naar alle inzendingen.