Winnaar Juryprijs 2021 - Mensen vertrouwen informatie van een ‘persoon zoals ikzelf’ veel meer dan een autoriteit of instantie en zijn veel eerder geneigd om die persoon te volgen. Dit inzicht staat centraal in de methode van Blue Sky Groep waarbij de deelnemer zelf dient als wegwijzer voor de keuzes met betrekking tot pensioen. Pensioenverdieping start bij het gesprek over pensioen. Wie is er nou een betere gespreksstarter dan de deelnemer zelf?
De inzet van deelnemers in de communicatie doet Blue Sky Group al sinds 2008 via een ambassadeursproject. In 2021 is ingezet op het vergroten van het bereik van ambassadeurs, door een nieuwe benadering van pensioen, nieuwe invulling van het pensioenambassadeurschap en de inzet van nieuwe online middelen. In haar nieuwe benadering gaat Blue Sky Groep actief op zoek naar deelnemers met een hoog bereik (bijvoorbeeld bekend binnen het korps of vanuit hun rol op het werk) . Deze deelnemers worden ondersteund met nieuwe online communicatiemiddelen en begeleid bij opnames van podcast, webinars, videotutorials en vlogs. Centraal staat het zetten van de eerste stap naar pensioen en collega's over de drempel trekken door het gesprek erover aan te gaan. In de nieuwe benadering van het onderwerp pensioen wordt de ingang naar de deelnemer niet direct gezocht in het onderwerp pensioen. BSG plaatst pensioen in de context van waarden, levensplannen en ambities. Zo gaan de gesprekken over actuele ontwikkelingen als duurzaam beleggen en wordt ingehaakt op maatschappelijke ontwikkelingen zoals financiële onafhankelijkheid onder jongeren (zie FIRE-beweging) om ook een jongere doelgroep aan te spreken. Langs die route komt het gesprek uiteindelijk ook terecht bij de keuzes die je binnen je pensioenregeling kunt maken.
Laagdrempelig (via collega’s) deelnemers interesseren voor pensioen en aanmoedigen de eerste stap naar pensioen te zetten. Maar ook deelnemers anders naar pensioen laten kijken. Niet door informatie te verstrekken vanuit het pensioenfonds, maar vanuit de deelnemer. De beleefwereld, interesses en behoeftes van de deelnemer zijn het uitgangspunt en worden door collega’s zelf het beste vertaald naar effectieve communicatie. Gelijktijdig is het doel relevant blijven voor de deelnemer en kosten besparen.
Deze aanpak is toepasbaar voor alle deelnemers van alle pensioenfondsen. Ieder pensioenfonds heeft tenslotte te maken met deelnemers.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Houda Stitou van Blue Sky Group.