Kinderen en jongeren zijn makkelijk te beïnvloeden door (online) reclame. Ze worden bijvoorbeeld in games verleid om geld uit te geven. Ook willen ze vaak hebben wat hun vriendjes of bekende influencers hebben. Hoe kun je jouw kind(eren) hiermee leren omgaan?
Kinderen zien honderden reclames per dag. Soms duidelijk herkenbaar als reclame, soms ook niet. Bespreek met je kind dat reclamemakers je willen beïnvloeden. Zo verdienen ze zelf meer geld.
Bespreek waar je reclames kunt tegenkomen:
Een reclame op tv herkent je kind vaak wel. Door goed op te letten zijn ook andere reclames herkenbaar. Zo herken je product placement door het logo PP aan het begin van de aflevering. En op social media worden bijvoorbeeld de hashtags #ad, #reclame, #advertentie of #spon gebruikt. Dit geeft aan dat het om een betaalde samenwerking gaat.
Kinderen zijn de wereld nog volop aan het ontdekken. Ze willen graag ergens bij horen. Daar spelen reclamemakers handig op in. Bijvoorbeeld met de bekende spaaracties bij supermarkten. Grote kans dat jouw kind ook plaatjes wil ruilen met klasgenootjes.
Een ander bekend voorbeeld zijn influencers. Kinderen willen graag dezelfde producten gebruiken als hun ‘idool’. Ze hebben niet door dat dit niet echt het favoriete product is van de influencer, maar dat het hier om reclame gaat.
Het is logisch dat je kind hier gevoelig voor is. Als ouder heb je de belangrijke rol jouw kind hier bewust van te maken. Leer je kind daarbij om eigen keuzes te maken.
Wil je kind iets kopen? Help je kind dan te bepalen of het een slimme beslissing is.
Zit jouw kind ook het liefst de hele dag achter de spelcomputer of tablet? Dat is niet zo gek. Games zijn erop gericht jouw kind zo lang mogelijk te laten spelen. Met steeds weer nieuwe uitdagingen en beloningen maken ze het moeilijk om te stoppen. De meeste games verdienen daar flink aan. Met een betaalde upgrade kun je extra skins (kleding of wapens voor een personage) kopen of de reclame overslaan.
Maak hier duidelijke afspraken over met je kind. Hoe lang mag er gespeeld worden? Mag je er geld aan uitgeven, en zo ja: hoeveel? Pas de instellingen van het apparaat hierop aan. Stel bijvoorbeeld een tijdslimiet op de app en/of schermtijd in. En maak in-app aankopen alleen mogelijk met jouw toestemming.
Heeft je kind een smartphone? Dan komen er veel verleidingen op je kind af. Bedenk daarom goed vanaf welke leeftijd jouw kind daar klaar voor is. Voor de één is dit op 8-jarige leeftijd. Voor de ander bij de overgang naar de brugklas.
Met deze 4 tips houd je in ieder geval de kosten in de hand:
Voor kinderen op de basisschool hebben we 4 video’s gemaakt met uitleg over reclame en verleidingen. Interessant om samen met je kind(eren) te bekijken. En een goed moment om (een van) deze onderwerpen te bespreken. Je vindt ze hieronder.