In opdracht van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap werkt SLO samen met de onderwijssector aan een nieuw curriculum. Voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs is dit vastgelegd in kerndoelen.
Eind november zijn de nieuwe conceptkerndoelen verschenen voor het leergebied mens & maatschappij.
In de conceptkerndoelen is er ook aandacht voor financiële educatie. Zo beschrijven ze de financiële vaardigheden die leerlingen nodig hebben om te leren omgaan met geld, bijvoorbeeld hoe keuzes worden beïnvloed door (social) media en bedrijven. Volgens de nieuwe kerndoelen verkennen leerlingen straks ook thema’s als inkomen, uitgaven, sparen, schulden en financiële risico’s.
Het platform Wijzer in geldzaken juicht het toe dat financiële vaardigheden in de nieuwe conceptkerndoelen zijn opgenomen. Samen met onze partners pleit Wijzer in geldzaken al 15 jaar voor het structureel stimuleren van financiële vaardigheden van kinderen en jongeren, zowel op school als thuis. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil het platform kinderen en jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst, met de Week van het geld als belangrijke aanjager. Daarnaast biedt Wijzer in geldzaken met Geldlessen.nl het onderwijsplatform over leren omgaan met geld met een overzicht van lesprogramma’s, lesmateriaal en scholingsaanbod voor docenten.
De conceptkerndoelen zijn nog niet direct van kracht. De komende periode beproeft SLO de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk. Het ministerie van OCW doorloopt vervolgens een traject om de kerndoelen in de wet vast te leggen en besluit op welk moment ze van kracht zijn.