Tijdens 'Geldlessen voor de toekomst' zijn 2 rondes met workshops waarbij bezoekers per ronde 1 workshop kunnen volgen. Klik op de workshops voor de beschrijving.
Vind je het lastig om financiële educatie in jouw lessen te integreren? Want waar hebben je studenten behoefte aan en waar vind je de juiste informatie? Tijdens deze workshop vul je onze Quickscan Financiële redzaamheid in alsof je een mbo-student bent. Vervolgens gaan jullie in groepjes aan de slag met 1 van de onderwerpen waar het minst goed op wordt gescoord. De inhoud halen jullie uit ons Programma Financiële educatie, een kennisbank met de meest recente informatie over alles wat mbo-studenten moeten kunnen/weten op het gebied van geldzaken. Samen bedenken jullie hoe jullie deze kennis kunnen inzetten in de klas.
Annette Groen (Onderzoeker) en Shanti Kneefel (E-learning Specialist)
Deepfakes zijn overal en nauwelijks van echt te onderscheiden. We laten dit zien aan de hand van concrete voorbeelden. Je gaat zelf aan de slag met deepfakes om te ervaren hoe criminelen deze technologie inzetten. Zo wordt spoofing met behulp van AI, nog moeilijker te detecteren. We dagen je uit met stellingen en stimuleren discussies over de voor- en nadelen van AI en de gevaren van deepfakes. Uiteraard kunnen docenten ook in de klas aan de slag met de content uit deze workshop.
Anne Clarine Prosman (Cyber Specialist)
Welke activiteiten passen tijdens de Week van het geld het best bij jou op school? En welke activiteiten mis je? Welke financiële onderwerpen spelen er bij jou in de klas? Met welke onderwerpen zou de Week van het geld aan de slag kunnen gaan? Denk mee over de activiteiten en welke onderwerpen centraal komen te staan tijdens de Week van het geld 2025. Zo kunnen wij ons aanbod nog beter af stemmen op de onderwijspraktijk.
Fabienne Rauwers (Communicatieadviseur Week van het geld), Oscar de Grave (Projectleider Week van het geld) en Jochem Valkema (Programmamanager Onderwijs)
Wil je financiële educatie op een structurele manier aan te pakken op school? We geven een korte introductie van de subsidieregeling die beschikbaar is voor vo en mbo. Vervolgens vertelt een deelnemende mbo-school over hun aanpak en subsidieplan. Wat gaan ze doen en hoe zijn ze hierop gekomen? Welke tips en adviezen geven ze aan hun collega's mee? En wat kan de school nog van de zaal leren?
Lisa van Beek (Beleidsadviseur Armoede) en Shanice Janssen (Trajectbegeleider MBO Studiefonds & Budgetbeheer, Projectleider Geldonderwijs)
Kinderen kopen massaal spullen op krediet via achteraf-betaaldiensten als Klarna, ondanks dat dit illegaal is. De leeftijdscontroles bij ‘koop nu, betaal later’ - deals zijn zo laks dat minderjarigen vorig jaar tot wel 600 duizend aankopen op de pof konden doen.’ Volkskrant 9-4-2024.
Kopen of afbetaling is niet zonder risico’s, ook niet voor consumenten van boven de 18 jaar. In deze workshop vertel ik daar meer over. Hoe verdienen aanbieders van achteraf betalen hun geld? Wat gebeurt er als je niet op tijd betaalt? We gaan ook in gesprek over hoe je dit onderwerp bespreekbaar kunt maken in de les. Moet je bijvoorbeeld eerst sparen of is kopen met geleend geld okay?
Ivo Thijssen (Senior Toezichthouder)
Weet jij wat jongeren allemaal moeten regelen met de overheid als ze 18 jaar worden? Er komt op dat moment namelijk veel op de jongeren af. Vaak zijn ze niet bekend met overheidstermen en regelingen waar ze recht op hebben. Gebruik het spel als gesprekstarter om jongeren op een interactieve manier bekend te maken met regelzaken met de overheid in aanloop naar hun 18e verjaardag.
Maura Matekovic (Projectleider Levensgebeurtenissen), Louise Nell (Onderzoeksadviseur Levensgebeurtenissen), Sanne Kistemaker (Co-founder Muzus Social Design) en Emmy van Thiel (Lead Muzus Academy & Trainer Muzus)
Dagelijks worden jongeren het slachtoffer van online fraude of worden ze door criminelen geronseld als geldezel. De gevolgen hiervan kunnen voor jongeren enorm zijn. Zoals het oplopen van grote schulden of het krijgen van een strafblad. In deze workshop, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Banken in samenwerking met de Politie, word je meegenomen in de wereld van online fraude. Hoe is online fraude te herkennen? Hoe kan je zowel slachtoffers als daders van online fraude identificeren? En hoe ga je hiermee aan de slag in de klas zodat de leerlingen en studenten leren hoe zij geldboeven de baas kunnen zijn?
Sasja van der Knoop (Programma Manager Bank voor de klas en Beleidsadviseur Financiële Educatie), Lieke van Heel (Content- en accountmanager Flavour / HackShield & HeroCenter) en Aad Lensen (Landelijk Projectleider Aanpak gedigitaliseerde criminaliteit)
Finfluencers hebben een enorme en groeiende impact op jongeren. Daarom is het cruciaal dat het onderwijs zich meer inzet om effectief lesmateriaal te ontwikkelen dat jongeren educatie biedt over dit onderwerp. Het is van groot belang dat zowel docenten als leerlingen/studenten de onderliggende verschillen tussen traditionele media en finfluencers kennen en begrijpen. In deze workshop gaan we samen een actieplan ontwikkelen, gericht op effectieve onderwijsmethoden om jongeren te onderwijzen over deze nieuwe stromen van financiële informatie via sociale media.
Rens Boukema (Schrijver voor DeBelegger.nl)
Wees eerlijk: voor studenten voelen verzekeringen en pensioenen als een ver-van-m’n-bed-show (en misschien soms ook wel voor docenten). Hoe maak je deze onderwerpen en lastige thema’s als geldzorgen en schulden toch bespreekbaar èn relevant voor je studenten? In deze workshop gaan we hierover met elkaar in gesprek en krijg je tips, ideeën en handvatten aangereikt om zelf in de klas mee aan de slag te gaan.
Scholen blijven een logische plek voor financiële educatie. Maar geld is overal en financiële educatie dus ook. Bij de huidige ‘online generatie’ hebben (f)influencers net zoveel impact op hoe jongeren met geldzaken omgaan als docenten en ouders. Aan de hand van de laatste onderzoeksresultaten bespreken we de uitdagingen van de invloed van social media. Ook verkennen we met elkaar wat de mogelijkheden zijn van financiële educatie in de moderne wereld zoals de (voorbeeld)rol van ouders en hoe we hen kunnen activeren.
Femke Boerkamp (Programmamedewerker Onderwijs) en Dörthe Kunkel (Onderzoeker)