Aandacht voor financieel kwetsbare groepen was één van de speerpunten uit de in 2019 vastgestelde strategische koers van Wijzer in geldzaken ‘Samen werken aan financiële fitheid van Nederlanders’. In de jaren die volgden hebben Wijzer in geldzaken en haar partners aan dit thema gewerkt.
“Het is elke maand spannend of ik rond kan komen. De laatste week van de maand is vaak krap. Soms zeg ik gewoon een afspraak af als het geld op is.”
Het is belangrijk om niet alleen over, maar juist ook met financieel kwetsbare groepen te praten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Financieel kwetsbare groepen zijn vaak niet in panels van onderzoeksbureaus vertegenwoordigd. Je kunt bovendien niet verwachten dat ze naar jou toekomen. Eén van de manieren om ze te spreken is door op straat het gesprek aan te gaan. In samenwerking met TrueTalk hebben we 113 'geldgesprekken' gevoerd (in 2021 en 2022). Uit deze gesprekken hebben we een heleboel waardevolle informatie gehaald en gebundeld in negen deelonderzoeken.
“Wat lul je nou met je pensioen? Pensioen is er voor mensen in vaste dienst die kunnen sparen voor later. Ik leef in het nu. Ik werk, eet en drink nu. Vertel jij me maar hoe ik geld overhoud om te sparen voor pensioen! Nou?!....”
Houd jij in je communicatie of dienstverlening ook rekening met financieel kwetsbare groepen? Juist diegene die minder goed in staat zijn uit eigen beweging gezonde financiële keuzes te maken, zijn gebaat bij een gerichte aanpak. Hoe je dit kan aanpakken hebben we onderverdeeld in tien bouwstenen. Ze zijn samengevoegd in een handzame waaier waarin praktische tips, inspiratie en verwijzingen naar hulpmiddelen staan om voor financieel kwetsbare groepen in beweging te komen.
“Gebruik je taal die voor iedereen te begrijpen is, hou je er wel rekening mee dat mensen soms minder goed in staat zijn om zelfstandig in actie te komen en stel je hen voldoende in staat om hulp te vragen bij iemand van vlees en bloed?”
Via websites, geschreven teksten, of überhaupt digitale middelen bereik je vaak niet de financieel kwetsbare groepen. Wat zijn dan goede offline opties? In opdracht van Wijzer in geldzaken heeft social design bureau Muzus een ontwerponderzoek uitgevoerd om antwoord te vinden op deze vraag. Daaruit blijkt dat een algemener onderwerp (zoals inflatie) cruciaal is om in gesprek te komen op straat over geldzorgen. Lees meer in de two-pager of het rapport.
“Wat heb je dit keer niet kunnen kopen, omdat het te duur was?”
Met deze algemene gespreksstarter raakten we bij supermarkten in gesprek over geldzorgen. Het onderwerp maakten we letterlijk tastbaar met houten boodschappen.
Wil je meer weten over onze aanpak? Lees verder via de links hieronder. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via info@wijzeringeldzaken.nl.