De partijen in de financiële markten weten dat consumenten niet altijd rationeel handelen en willen hen helpen om gezonde financiële keuzes te maken. Om dit te bereiken ontwikkelen en toetsen we samen met gedragswetenschappers innovatieve interventies die toegepast worden in de praktijk.
Op deze pagina lees je meer over de initiatieven die de deelnemende partijen samen hebben opgezet binnen het Actieplan Consumentenkeuzes. Ingedeeld naar de vijf gekozen thema’s, waar we de meeste kansen zien om mensen te helpen.
Het Actieplan Consumentenkeuzes is een samenwerking van partijen uit de financiële sector, de gedragswetenschap en de overheid. Samen willen wij, circa 50 financiële instellingen en wetenschappers, ervoor zorgen dat consumenten gezonde financiële keuzes maken.
Hoe kunnen we consumenten stimuleren om gezonde financiële keuzes te maken, op basis van kennis over gedrag? Dat is de kern van de publicatie ‘Gedragsperspectief op geldzaken – Inzichten uit praktijk & wetenschap’. Minister van Financiën Sigrid Kaag nam het eerste exemplaar in ontvangst uit handen van hoofdauteurs Felix Uhl en Adriaan Denkers. Lees de publicatie Gedragsperspectief op geldzaken online en lees verder in het nieuwsbericht. English version also available: A behaviour-based look at money matters.
Kijk verder binnen de vijf thema’s, laat je inspireren door de 28 aangehaakte gedragsinterventies én bedenk hoe jouw organisatie kan bijdragen aan het Actieplan Consumentenkeuzes.
Het Actieplan Consumentenkeuzes is een initiatief van het ministerie van Financiën en Wijzer in geldzaken.