U bent hier:Home>Actieplan Consumentenkeuzes>Lenen en leasen>Lenen en leasen: Biases en kansrijke oplossingen
Thema Lenen en leasen

Lenen en leasen

Binnen het thema lenen en leasen zien de deelnemende partijen de volgende gedragskansen:

  • Consumenten maken de voor hun situatie juiste keuze tussen lenen, leasen of eigen vermogen (of niet kopen)

    Ze maken een weloverwogen keuze, waarbij ze eerder op systeem 2 dan op systeem 1 handelen.

  • Consumenten lenen of leasen niet meer dan dat ze financieel aankunnen

De deelnemers van het Actieplan hebben kritisch gekeken wat de relevante menselijke neigingen zijn als het over het thema lenen en leasen gaat, gevolgd door de kansrijke oplossingen. Deze lees je hieronder.

De meest relevante biases / menselijke neigingen

  • Korte termijn focus
  • Instant gratification/ gebrek aan zelfcontrole
  • Moeilijk totale kosten kunnen inschatten
  • Optimisme bias
  • Fear of missing out
  • Peer pressure
  • Gemak van achteraf betalen
  • Uitstellen/ spreiden betaalpijn

Kansrijke oplossingsrichtingen

  • Lange termijn gevolgen inzichtelijker maken

    Voorafgaand aan de keuze om al dan niet te lenen/uitgesteld betalen goed inzichtelijk maken wat de lange termijn gevolgen zijn. Denk aan de experimenten van DUO.

  • Default

    Volgorde van betaalmethodes (niet achteraf betalen al aangevinkt).

  • Just in time information

    Gerichte informatie op het moment van aankoop.

  • Framing & Loss aversion

    Verleg subtiel het frame van winst/plezier naar mogelijk verlies in de toekomst. Laat mensen dus nadenken over wat ze NIET kunnen doen in de toekomst door afbetaling en rente (opportunity costs).


Bekijk de initiatieven

U bent hier:Home>Actieplan Consumentenkeuzes>Lenen en leasen>Lenen en leasen: Biases en kansrijke oplossingen