U bent hier:Home>Actieplan Consumentenkeuzes>Beleggen>Beleggen: Biases en kansrijke oplossingen
Thema

Beleggen

Binnen het thema beleggen zien de deelnemende partijen de volgende gedragskansen:

  • Meer mensen gaan beleggen (voor wie dat passend is)

    Mensen die nog niet beleggen (ook de risico-averse mensen) maken een weloverwogen keuze om al dan niet te starten met beleggen. Dit geldt alleen voor mensen voor wie dat passend is.

  • Beleggers maken weloverwogen beleggingskeuzes

    Niet te veel handelen, diversificeren, alleen beleggen met geld dat ze kunnen missen etcetera.

De deelnemers van het Actieplan hebben kritisch gekeken wat de relevante menselijke neigingen zijn als het over het thema beleggen gaat, gevolgd door de kansrijke oplossingen. Deze lees je hieronder.

De meest relevante biases / menselijke neigingen

  • Beleggen = gokken (en dat vertrouw ik niet): onterechte veronderstelling
  • Hassles (het is zo’n gedoe en kost veel tijd om uit te zoeken)
  • Verliesaversie
  • Beleggen is voor ander type mensen: onterechte veronderstelling
  • Het kan alleen maar met grote bedragen: onterechte veronderstelling
  • Weinig financieel begrip (van zaken als diversificatie en transactiekosten)
  • Moeite met kansen / risico’s inschatten
  • Present bias
  • Memory effect
  • Availability bias

Kansrijke oplossingsrichtingen

  • Beleggen makkelijker maken

    Denk aan het instellen van defaults, onestop-shop (‘wij regelen alles voor je’).

  • Kennismaken met beleggen

    Geef mensen één aandeel en laat ze ervaren wat het is of laat mensen met fictief geld beleggen.

  • Positive gamification

    Apps die ‘verstandig gedrag’ belonen, zoals applaus als je minder vaak handelt (en weinig transactiekosten betaalt).

  • Risico- en opbrengstencommunicatie/just in time information

    Op een andere manier uitleggen wat de risico’s en mogelijke opbrengsten zijn van verschillende beleggingsproducten, met behulp van visualisaties. En ook op andere momenten: op het moment dat ze de keuze maken.

  • Default opties

    Op basis van een risicoprofiel van de klant de geschikte producten eerst laten zien.

  • Framing en stealing thunder

    Presenteer een lange termijn frame (bewezen positieve resultaten) en noem een koersdaling bijvoorbeeld een ‘gebruikelijke fluctuatie’. Benoem direct in het begin van de communicatie de twijfelpunten (‘je denkt misschien dat beleggen alleen voor rijke mensen is, maar...’).


Bekijk de initiatieven

U bent hier:Home>Actieplan Consumentenkeuzes>Beleggen>Beleggen: Biases en kansrijke oplossingen